18 Mart Çanakkale Zaferi’nin 101. Yılında Ardahan üniversitesi (ARÜ) evsahipliğinde, Türkiye İlim ve Edebiyat Eseri Sahipleri Meslek Birliği (İLESAM) öncülüğünde ve Türk Tarih Kurumu(TTK) katkıları gerçekleştirilen Uluslararası Çanakkale Ruhu ve Mehmet Akif Ersoy Sempozyumu devam ediyor.
Sempozyumun ikinci oturumu Ankara Üniversitesi öğretim üyelerinden Prof. Dr. İsmail Doğan gerçekleştirildi. Oturumun ilk konuşmacı Karadeniz Teknik Üniversitesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Ülkü Eliuz, Çanakkale ile ilgili yazılan şiirler, Mehmet Akif’in Çanakkale şiiri ve Safahat kitabını değerlendirdiği sunumunda, Çanakkale’nin bir doğuş, diriliş mekânı olduğunu, Türk bağımsız savaşının temellerinin Çanakkale’de atıldığını ifade etti. Prof. Dr. Ülkü Eliuz, Çanakkale’de ki önemli unsurlardan birinin Mehmet Akif olduğunu, birleştirici rolüne sahip Akif’in, milli ve manevi unsurların metin üzerinden birleştiriciliğini yapar. Mehmet Akif’in Safahat isimli kitabında ise İslam değerleri sıralanmış milli değerlerin sıralandığını belirtti. Kitapta hissetme, hissettirme ve sezdirme eylemlerinin içinde olduğu bir külliyat olan Safahat’ta, doğu-batı, eski-yeni toplum bağlantısında Akif’in ideal insan modelini göstermeye çalıştığını söylediğini ifade etti.
Oturumun da ikinci konuşmacı olarak sunumunu gerçekleştiren Prof. Dr. Ali Yakıcı, Mehmet Akif Ersoy’un Safahat kitabında ki halk bilim açısından önemi değindi. Geleneksel edebiyat türlerinin oluşmasında insanların yaşadıkları kültürlerin sözlü veya yazılı etkisinin olduğunu belirtti. Prof. Dr. Ali Yakıcı eserlerinde geleneksel kültürden yararlanan Mehmet Akif’in, millet gerçeğinin sadece kitaplardan okuyarak değil, milletin içinde dolaşarak anlaması, milletin ne düşündüğünü ne istediğini bizzat insanlardan dinleyerek yazması Akif’in eserlerini önemini arttırdığını belirtti. Ayrıca Mehmet Akif Ersoy, halkın yaşantısını, davranışlarını, düşünce yapısı gibi birçok konuyu şiirleri başta olmak üzere eserlerin de başarıyla uyguladığını dile getirdi.
Mehmet Akif’in şiirlerinde çocuklarında önemli bir yere sahip olduğuna değinen oturumun bir diğer konuşmacısı Doç. Dr. Ayfer Yılmaz, Akif’in çocukların eğitimine çok önem verdiğini söyleyerek, Mehmet Akif’in çocuk eğitimi ile alakalı yazılarından örnekler verdi. Akif’e göre çocuklara ailelerin kendi terbiyelerini vermeye kalktığında cinayet işlemiş olarak gördüğünü söyledi. Ayrıca Doç.Dr. Yılmaz, Mehmet Akif Ersoy’un eserlerinde ki çocuk karakterlerin özelliklerini ve Akif’in ailelerin çocuklarını nasıl yetiştirmesi gibi konularına eserlerinde yer verdiğini, buradan da Akif’in sosyal meselelere duyarlı bir yazar ve şair olarak toplum içinde ki bu konular hakkında da çözüm önerileri getirdiğine vurgu yaptı.
Oturumun son konuşmacısı Kırıkkale Üniversitesi akademisyenlerinden Doç. Dr. Aysun Sungurhan, Mehmet Akif Ersoy’un şiirlerinde klasik Türk edebiyatı izlerinden bahsetti. Doç. Dr. Aysun Sungurhan, Mehmet Akif’in klasik Türk edebiyatını eleştirmekle birlikte eserlerinde zaman zaman klasik edebiyattan da örnekler sunduğunu, özellikle de Safahat eserinden önce klasik edebiyatının unsurların görüldüğü daha sonrasında ise bu ögeleri daha az kullandığının altını çizdi. Klasik edebiyatın özelliklerini kullanırken de yaşadığı dönemin sıkıntılarına yer verdiğini belitti.